Hvorfor anbefaler ikke Norsk Tøybleieforening lenger “stripping” med eddik og natron i behandling av tøybleier med dårlig lukt?

Er det først kommet ammoniakk i bleiene, er som regel ikke natron og eddik sterk nok kjemi til å ta knekken på den. Dette er også erfaringen til flere av våre medlemmer. I mangel av dokumentasjon på at metoden fungerer, kan vi derfor ikke anbefale stripping for å eliminere lukt fra bleier.

(Det kan se ut som flere av de tidligere rådene knyttet til vask av bleier/forebygging og håndtering av luktproblematikk kan ha vært relatert til bruk av såpebaserte vaskemidler til bleievask. Det er ikke usannsynlig at stripping kan ha noe for seg for å få bukt med opphopning av såperester, hvis det er der problemet ligger, men metoden er oftest utilstrekkelig ved luktproblematikk i bleier som er blitt vaska med vanlig, konvensjonelt vaskemiddel.)