Formsydd tøybleie

En formsydd tøybleie (eng.: «fitted diaper», på norsk ofte omtalt kun som «formsydd») er en tøybleie som er sydd i bleieform (derav navnet), og der hele tøybleia absorberer. De kan være laget av bomull, bambus, hamp eller syntetiske materialer. Formsydde tøybleier trenger sperrelag/cover utenpå for hå holde tett.

Formsydde tøybleier har ofte større absorbering i seg selv enn andre typer tøybleier, men tørker da også tilsvarende tregt. Noen formsydde tøybleier har løsninger med fastsydde eller ikneppbare tungeformede innlegg som kan brettes/kneppes ut av bleia, og dermed korte ned tørketida noe.

Formsydde tøybleier kan brukes både på dag og natt. Mange som bruker tøybleier i kombinasjon med ull, liker formsydde på dagtid fordi de er sikrere enn brettebleier o.l. mtp. bæsjelekkasjer, særlig i tida før overgang til fast føde, da bæsjen er ganske flytende. Andre syns formsydde bleier gir litt i overkant stor bleierumpe og foretrekker andre systemer på dagtid, men bruker likevel formsydde tøybleier på natt nettopp fordi de kan ha så stor absorberingskapastitet. Mange formsydde tøybleier er spesielt komponert og designet nettopp mtp. bruk på natt. Formsydde tøybleier på natt brukes oftest i kombinasjon med lanolisert ullbukse for å unngå at bleia blir for tett gjennom ei lang natt.

Formsydde tøybleier finnes både i enkeltstørrelser og i «one size» som enkelt justeres i takt med at barnet vokser. De fleste formsydde tøybleier lukkes med knapper eller borrelås, men noen må lukkes med bleienål, bleiekrok (snappi/boingo) eller bleiebelte.

Hybrid tøybleie

Hybrid tøybleie er en variant av formsydd tøybleie som har et sperrelag, oftest fleece, men kan også være PUL, sydd fast i bleia – men ikke ytterst! Sperrelaget hjelper bleia til å fordele fuktigheten i bleia bedre før det begynner å lekke ut, hvilket gjør at disse bleiene ofte kan brukes uten ekstra sperrelag/cover på dagtid, mens de ha sperrelag/cover på natt for å holde tett hele natta.

Hvor mange formsydde tøybleier trenger jeg?

Dersom du kun bruker formsydde tøybleier til barnet ditt, bør du ha nok til minst 24 bleieskift til fulltids tøybleiebruk pluss 4-8 sperrelag/cover, avhengig av type.

Hos nyfødte babyer er det behov for hyppigere bleieskift i starten, og man bør ha nok tøybleier til minst 30 bleieskift.

Jo eldre barnet er, jo sjeldnere tisser barnet, men da gjerne mer om gangen. Derfor trenger man gjerne mer absorbering til de større barna, dvs. flere eller tykkere innlegg i tøybleiene. Hvis den formsydde tøybleien ikke absorberer nok i seg selv, kan en supplere med ekstra innlegg («booster»), gjerne i hamp eller bambus.