Lommebleier

Lommebleier, en type tøybleie med en lomme for innlegg mellom sperrelaget og innsidestoffet, er enkle i bruk og gir foreldrene muligheten til å tilpasse absorberingen etter barnets behov.

Lommebleier er en type tøybleie som har ei lomme mellom sperrelaget og innsidestoffet hvor en kan legge innlegg for absorbering. Innsidestoffet i lommebleiene er oftest i et materiale som gjør at barnets hud kjennes tørr (stay dry), men det kan også være i et naturmateriale som bambus- eller bomullsvelour.

Lommebleier er veldig enkle i bruk og har, i motsetning til alt-i-ett- og alt-i-2-tøybleier, ingen løse eller flagrende deler i forbindelse med påsetting, da de absorberende innleggene legges inni lomma. Derfor velger også mange å bruke denne typen bleier når barnet skal passes eller i barnehage. Innleggene fjernes fra bleia før vask, og både innlegg og lommebleia må vaskes mellom hver bruk.

Fordi det er opp til hver enkelt tøybleieforelder å «stappe» lommebleiene med den innleggskombinasjonen en vil, er lommebleier veldig fleksible tøybleier som gir mulighet for å skreddersy absorberingen etter barnets behov. Innleggene i lommebleien kan i teorien være hva som helst så lenge de absorberer væske: brettebleier, prefolds, tøybleieinnlegg av bomull/hamp/bambus, håndklær, kluter eller gamle klær.

Lommebleier

Hvor mange lommebleie tøybleier trenger jeg?

Det anbefales å ha bleier nok til ca 30 bleieskift til nyfødt og ca 24 etter at barnet begynner å passe i one size-bleiene.

Helsyntetiske lommebleier tørker raskt. Vasker en iht. anbefalingene fra Clean Cloth Nappies med forvask/kortvask av bleier hver 1.-2- dag, kan en bruke helsyntetiske lommebleier igjen etter bare forvasken/kortvasken dersom de er flekk- og luktfrie, og en kan da redusere antall bleier til helt ned i 1/3 av det antallet som vanligvis anbefales, bare en har nok innlegg til at det holder til neste hovedvask. Se anbefalte vaskerutiner.